Статья «Роль чтения при изучении английского языка»

















Мельникова Александра Антиповна


Муниципальное бюджетное образовательное учреждение

«Средняя образовательная школа №32» города Владимира


Учитель английского языка

















Роль чтения при изучении английского языка

Чтение текстов на английском языке — один из способов изучения языка. Тексты на английском языке, если они правильно подобраны, могут помочь в изучении языка. Неправильно и неумело подобранные тексты на английском языке способны отбить охоту и желание изучать язык даже у хороших учащихся. Важно не только правильно подобрать тексты, но и правильно с этими текстами работать. Основной принцип работы с текстами на английском языке заключается в их чтении. Но чтение текстов может быть разным, как по своим целям, так и по способам, которыми эти цели достигаются. Самыми распространенными целями, которых добивается читатель при чтении текстов на английском языке, являются: пополнение общего или тематического словарного запаса учащихся. Тренировку в произношении английских слов и выражений, также можно осуществлять в ходе работы над текстом. Работая над текстами учебников можно успешно закреплять правила английской грамматики путем разбора типичных примеров, встречающихся в тексте и их многократного повторения, с целью запоминания. На базе чтения различных текстов можно развивать навыки устной речи, как монологической, так и диалогической. Очевидно, что для всех этих целей необходим подбор соответствующих этим целям текстов на английском языке.

Чтение английских с большим количеством новых слов, будет отнимать много времени на обращение к словарю и снизит эффективность запоминания новых слов. Хорошим вариантом работы с текстами на английском языке является чтение небольших фрагментов с приведенным в конце или начале переводом наиболее сложных слов и выражений, на закрепление этих слов. Перевод слов сэкономит время на обращение к словарю.

Источником текстов на английском языке могут служить учебники английского языка из курса средней школы. Они хороши тем, что английские тексты в них обычно расположены в порядке возрастания сложности, учебный материал тщательно дозирован, а в конце текста обычно приводятся задания и упражнения по прочитанному тексту. Они помогают лучше усвоить новый лексический материал. Для начинающих изучение английского языка идеально подойдут старые учебники, отличающиеся от современных образцов очень тщательной проработкой учебного материала и высоким качеством его подачи. Предлагаю текст Our Environment на развитие навыков монологического высказывания.












I. Learn some words from the text “Our Environment”


1. Environment – окружающая среда

2. To survive — жить

3. To cut – резать

4. To cut down – рубить, срубать

5. without — без

6. Nature — природа

7. Natural – природный, естественный

8. To pollute — загрязнять

9. Pollution — загрязнение

10. Waste — отходы

11. Dump — свалка

12. Danger — опасность

13. Dangerous — опасный

14. To pour – лить, сливать

15. To breathe — дышать

16. Factory — фабрика

17. Plant – 1) завод; 2) растение

18. To turn — превращать

19. Powerful – мощный, обладающий большой властью

20. Power station — электростанция

21. Safe – безопасный


environment

An unhappy home environment, our environment. We should always think of our environment

survive

To survive in the modern world. People have to think about ecological problems if they want to survive.

cut(cut, cut)

To cut an apple, to cut a tree

cut down

To cut down trees. We cut down a lot of trees every year and it is not good for our environment

without

Without food or water, without air. We can’t live without plants and animals.

nature

Mother nature, beautiful nature .We take from nature as much as we can

natural

Natural gas, natural talent, natural recourses

pollute

To pollute the water(air, soil) People mustn’t pollute the environment

pollution

Water pollution, air pollution. Where does air pollution come from?

waste

Domestic (industrial) waste We make a lot of waste, some of which is toxic.

dump

A large dump, a town dumps. We dump domestic and industrial waste in the country

danger

A big danger, to be in danger. Our environment is in danger.

dangerous

A dangerous plant, a dangerous waste. Air pollution is a dangerous thing.

pour

To pour waste into a river. People pour toxic waste into rivers, seas, oceans.

factory

A big factory, many factories

plant

A plant is a large factory that makes cars, machines. Plants and animals help to make the soil, they clean the water and air, and they give us all our food.

power station

A lot of power stations. Power stations pollute the air.

powerful

A powerful country. Our country should be powerful.

safe

Safe industry, safe food. Our planet should be safe to live in.

turn

We shouldn’t turn the rivers into dumps

breathe

Air to breathe. People need clean air to breathe

Свежие документы:  Конспект урока по Химии "Алюминий. Положение алюминия в периодической системе и строение его атома. Нахождение в природе" 9 класс


Focus

В сочетаниях с инфинитивом типа: water to drink, air to breathe, food to eat, инфинитив уточняет имя существительное и является его определением.

Air to breathe – воздух для дыхания (чтобы дышать)

Water to drink – вода для питья (чтобы пить)

Food to eat – продукты, предназначенные для еды (чтобы есть)


II. Look at the pairs of words. In each pair there is a word you know. Read the sentences below and guess what the other word in each sentence means.


1. Dump – to dump

2. Waste – to waste

3. Relation – to relate

4. Environment – environmental

5. Pollute – polluted

6. Pollute – unpolluted


1. People often dump waste in the forests.

2. Don’t waste your time, do something useful.

3. Ecology and biology relate to each other

4. Nowadays we have a lot of ecological environmental problems.

5. The water here is polluted and dangerous to drink.

6. The rivers in this part of the country are unpolluted.


III. Read the text

Our environment


People have always studied living things in their natural environment.

The environment is all the things we need to be able to live – clean water to drink and to wash with, air to breathe and healthy food to eat. We can’t live without plants and animals. They help to make the soil, they clean the water and air, and they give us all our food

The world is our home and we want to see it clean and beautiful. At the same time we take from nature as much as we can. We cut down forests and build farms, houses, roads and factories on the land. While doing it we pollute the environment. We dump domestic and industrial waste in the country and pour toxic waste into rivers, seas and oceans. Our rivers, seas and oceans are in danger. They are filled with industrial and nuclear waste.

Cars and factories, plants and power stations pollute the air. Air pollution is very dangerous for people. It is dangerous to breathe toxic air.

Ecological problems are very important nowadays. People have to think about all these ecological problems if they want to survive and save life on our planet

Свежие документы:  Конспект урока по английскому языку "В гостях у сказки" 2 класс

Earth is our home. We must take care of our planet. Our planet should be safe to live on.

People should always clean their environment if they want to be healthy and happy.


IV. Find equivalents of the words and word combinations in the text


  1. чтобы мы могли жить

  2. воздух, чтобы дышать

  3. формировать почву

  4. столько, сколько можем

  5. мы вырубаем леса

  6. мы загрязняем окружающую среду

  7. мы производим массу отходов

  8. мы сбрасываем бытовые и промышленные отходы

  9. мы сливаем ядовитые отходы

  10. опасные отходы

  11. в опасности

  12. выжить

  13. спасти жизнь

  14. заботиться о планете

  15. быть здоровыми и счастливыми


V. In how many ways can you complete these sentences?


  1. People can’t live without environment…

  2. People need to make our planet…

  3. We would like to see our rivers, lakes, seas, and oceans…

  4. It is dangerous to…

  5. There are a lot of things we can take from nature…

  6. We pollute the environment when we…

  7. People should remember that…

  8. Let’s make our country…


VI. Make up 8 sentences about ecology.

Focus

Should be – должен бы быть, должна бы быть, должны бы быть

(Our people should be healthy and happy — Наши люди должны бы быть здоровые и счастливые)



planet


healthy to eat


country


save to live on


air


clean and not dangerous


rivers, lakes, seas


powerful

Our

food

should be

safe to drink


forests


rich in birds and animals


people


unpolluted and clean to breathe


water


healthy and happy


VII. Put the statements below in the right categories.


Dos

Don’ts

Plant more trees to make your country green

Cut down trees, which make our air clean



1. Turn the rivers into dumps

2. Build factories on river banks.

3. Feed animals in cold seasons.

4. Help animals to survive.

5. Pour toxic waste into the rivers and lakes.

6. Dump old cars in forests.

7. Burn toxic waste.

8. Clean rivers and lakes.

9. Be careful with warm waste

10. Use rivers for washing cars.

11. Use fewer cars.

12. Make clean air laws.

13. Make Clean Air laws.

14. Pay big money if you are a polluter.

15. Make laws to control pollution.

16. Take Lorries out of city or town centers.


VIII. Choose the right word or combinations of words to complete the sentences.


1. The environment is all the things we need to be able…

a) To live.

b) To die.

2. Plants and animals help people…

a) To make the soil.

b) To pollute the soil.

3. People want to see the world…

a) Beautiful and clean.

b) Ugly and dirty.

4. We take from nature…

a) As much as we can.

b) Nothing.

5. We cut down trees…

a) To improve our environment.

b) To make our environment worse.

6. When we pour toxic waste into rivers, seas and oceans we…

a) Pollute them.

b) Clean them.

7. Our rivers, seas and oceans nowadays are…

a) In danger.

b) In safety.

8. Cars and factories, plants and power stations…

a) Pollute the air.

b) Clean the air.

9. It is dangerous to breathe…

a) Toxic air.

b) Clean air.

10. People have to clean their environment if they want…

a) To be happy and healthy.

b) To be unhappy and sick.


IX. Prove or correct statements. Use expressions: (It is true or it is false)


    1. People can live without environment.

    2. Plants and animals, water and clean air help people to survive.

    3. Plants and animals give people all their food.

    4. People take from nature as much as they can.

    5. There are no things we can take from nature.

    6. It is dangerous to dump domestic and industrial waste in the country.

    7. It is useful to pour toxic waste into rivers, seas and oceans.

    8. Our rivers, seas and oceans are not in danger.

    9. It is useful to breathe toxic air.

    10. Ecological problems are not important nowadays.

    11. People don’t have to think about ecological problems if they want to survive save life on our planet.


X. Answer the questions.


  1. How have people always studied living things?

  2. What is the environment?

  3. What can’t we live without?

  4. How do plants and animals help people?

  5. What kind of world do we want to see?

  6. How much do we take from nature?

  7. What do people do on the land?

  8. Why is it so dangerous to dump domestic and industrial waste in the country?

  9. Why is air pollution very dangerous for people?

  10. What is very important nowadays?

  11. What do people have to think about if they want to survive?

  12. What should people do if they want to be healthy and happy?


XI. Learn as many questions as you can and ask your friend about the environment.


XII. Retell the text, using questions as a plan















.







































Свежие документы:  Консультация для взрослых «Как воспитать самостоятельность и трудолюбие»

скачать материал

Хочешь больше полезных материалов? Поделись ссылкой, помоги проекту расти!


Ещё документы из категории Английский язык: