Урок английского языка в 11 классе по теме «The Aral Sea Disaster»




The Aral Sea Disaster

Учитель Голованова Марина Геннадиевна
Урок английского языка в 11 классе по теме “
The Aral Sea Disaster” 
Цель урока: 
• Продолжить формирование лексических знаний по теме “ Environmental problems”. 
Задачи урока: 
• закрепить знания учащихся в использовании в речи изученного языкового материала: лексики по теме: “Environmental problems and their solutions ”, 
• закрепить знания учащихся в употребление, суффиксов существительных и прилагательных, условных предложений I типа, 
• развивать навыки работы с книгой, умения использовать ранее приобретенные знания для решения коммуникативных и познавательных задач, 
• воспитывать активность, умение работать индивидуально и в сотрудничестве с другими, уважение к себе и другим, бережное отношение к окружающему миру. 
Ресурсы: 
Интерактивная доска, презентация, раздаточный и дидактический материал,
webfurnitura.ru video, English Английский язык: Учебник для 11 кл. естественно-мат. напр. общеобразовательных шк./ Т. Аяпова, З. Абилдаева и др. – 2-е изд., — Алматы: Мектеп, 2007. 

Ход урока

1.Org. moment:

T: Good morning, boys and girls! Sit down, please! Who is on duty today? What date is it today? Who is absent today? How are you?  (выбирают карточки красного или синего цвета, в зависимости от настроения – делятся на группы)
Вводно-мотивационный этап 
Упражнение «Комплимент”. Для установления благоприятного психологического климата и дальнейшей коммуникации.

Name the partner and tell him some good words or wishes. 
Example: “Dash
а, You are so nice today.” 
2.Brainstorming : Groups ask each other questions-riddles.
Group 1: The astronauts say that from the height the rivers look like blood artery of a living organism. During WWII Odessa surgeons used water as a blood substitute. What water was it? Answer: It was seawater.( Marine). The correct answer. Why?


Children give different answers. Give a chance to think at home and find the correct answer. (It is concentrated so-called biogenic substances, chemical and energy properties).

Group 2: Why did whalers sometimes froze sea water and then remove the top layer of ice? Answer: To get fresh drinkable water (also very useful).

T:Tell me, what theme unites these questions? –

S:Water. Sea.

T: Right. Today we will talk about the sea. What sea in Kazakhstan do you know? And what sea needs the special assistance?

S: The Aral Sea.(Slide1)

3.The main part:

Т: Open the textbook at page 49, Ex. 1. Answer the questions and find out the problems of the Aral Sea. (Slide 2)

S1: Shrinkage of the Aral Sea.

S2: Health problems of the people of the area…

(Slide 3)

Т: What do you think, what goals should we study at the today`s lesson?

S: How to help the Aral Sea. (Slide 4)

4.Т: Yes, all right. Well done! First of all we`ll remember the forming of the 1st conditional sentences. (Students explain the theme with help of memory map)

Repeat what the conditional sentences of the first type express, what English tenses is used in the First conditionals. Write down the forms of the Present Simple and Future Simple in your notebook. ( Повторите, что выражает условные предложения первого типа (First Conditional), какие времена используютя в условных предложениях первого типа (First conditional). Запишите в тетради формы образования Present Simple и Future Simple).

Т: Let`s train the 1st conditionals. (Slide 5)

Very good!

5.Т: See the video and give your opinion using the 1st conditional sentences.

 01ви:40Aral sea: the problem we need to see ,проблема аральwebfurnitura.ru 

Т: Now we play A game » chain». ( practice in using the 1st conditionals)

Example: 1.If we take more water for irrigations from the Aral Sea it will reduce.

2. If it reduce the sea-bed will be a salt decert.

6.Т: Ex.3 at page49. Write down the verbs, nouns, adjectives from the text of ex.6,pg.50.

Change your notebooks and check your friends` work according the key on the board.

Т: Ex.2, pg.49. Give as many adjectives as possible which characterize the Aral Sea.

7. Game “ Fishbone”Group 1 say about the problems of the Aral Sea,

Group 2 say about the ways how we can solve this problems.

Т: Good job! Thank you.

8. Т: Your homework: the 1st level – ex.18,pg.55 b- make up the report about the Aral Sea disaster. the 2nd level- make experiment with water and demonstrate to the class.

9.Reflection. Teacher asks students to write a cinquain.

правила написания синквейна:

  1. (первая строка – тема стихотворения, выраженная одним словом, обычно именем существительным);
    2. (вторая строка – описание темы в двух словах, как правило, именами прилагательными);
    3. (третья строка – описание действия в рамках этой темы тремя словами, обычно глаголами);
    4. (четвертая строка – фраза из четырех слов, выражающая отношение автора к теме;
    5. (пятая строка – одно слово – синоним к первому, на эмоционально – образном – обобщенном уровне, повторяющее суть темы.

  2. Questionnaire

1. На уроке я работал

2. Своей работой на уроке я

3. Урок для меня показался

4. За урок я

5. Мое настроение

6. Материал урока мне был

7. Домашнее задание мне кажется

1. At the lesson I worked

2. My work in class I

3. The lesson is shown for me

4. During the lesson I

5. My mood

6. Material of the lesson I

7. Homework seems to me



активно / пассивно

доволен / не доволен

коротким / длинным

не устал / устал

стало лучше / стало хуже

понятен / не понятен

полезен / бесполезен

интересен / скучен

легким / трудным

интересным / неинтересным

active / passive

satisfied / not satisfied

short / long

not tired / tired

was better / worse

clear / not clear

useful / useless

interesting / boring

easy / difficult


10.Т: Thank you for work. Your marks are…

Our lesson is over.












Приложение 1

E:3.gif E:3.gif E:3.gif E:3.gif


E:4.jpeg E:4.jpeg



Свежие документы:  Конспект урока для 5 класса "farm animals"

скачать материал

Хочешь больше полезных материалов? Поделись ссылкой, помоги проекту расти!


Ещё документы из категории Английский язык: